19 april 2021

LICHT bestaat 5 + 1 jaar!

Van keukentafel naar Klokgebouw
Terugblik op 6 jaar LICHT 

LICHT bestaat 20 april maar liefst 6 jaar. Nu denk je misschien: is dat tegenwoordig ook al een jubileum om uitgebreid bij stil te staan? Wel voor Maartje van Mackelenbergh
 en Stefanie Kollen, oprichters van LICHT. Natuurlijk omdat je elk succesvol jaar van je eigen bedrijf wil vieren, maar vooral omdat het lustrum door corona in het water viel. Inmiddels zijn we een jaar verder. Een groot feest vieren kan nog steeds niet, maar dit is wel een mooi moment om stil te staan bij 5 + 1 jaar LICHT. Maartje en Stefanie nemen je mee naar het prille begin: de vrijdagmiddagborrels in stamkroeg De Gaper. Samen vertellen ze hoe ze de afgelopen jaren hun eigen verwachtingen overtroffen. 

‘We kennen elkaar van USG marketing & communication professionals’, vertelt Maartje. ‘Ik begon daar in 2005 als consultant marketing, en Stefanie startte vlak na mij als consultant communicatie. We werkten meteen al heel fijn samen en hadden ook op persoonlijk vlak een goede klik.’ Zodoende zaten de dames vaak samen in de kroeg op vrijdagmiddag. Stefanie: ‘Daar in café De Gaper maakten we al snel de mooiste plannen. Wij zouden ooit voor onszelf beginnen en het allemaal beter, persoonlijker én leuker doen.’

Niet voor de makkelijke weg kiezen
Zo’n vaart liep het niet, Stefanie en Maartje gingen na een paar jaar elk hun eigen weg’, vertelt Maartje. ‘Maar we hielden contact. Voor de gezelligheid, maar ook om elkaar op professioneel vlak te adviseren.’ Stefanie vult aan: ‘Bij keerpunten in onze carrières wisten we elkaar steeds te vinden. We kozen allebei niet standaard voor de makkelijkste weg, maar steunden elkaar om soms risico’s te nemen en juist in het diepe te springen. Daar ben ik heel trots op.’ 

‘Stond ik te bellen met een klant, terwijl mijn kind lag te huilen in de kinderwagen’  

Het perfecte startmoment bestaat niet
De droom om uiteindelijk zelf een bedrijf te starten, kwam nog regelmatig ter sprake. Maartje: ‘Ik werkte sinds 2012 bij uitzendbureau Olympia en zat vaak met franchisenemers om tafel. Ik zag hen en dacht: dit kan ik ook. Daar had ik het dan over met Stefanie, maar het duurde nog wel even voor we ook daad bij woord voegden. Het moment moest perfect zijn. Alleen … dat is het eigenlijk nooit. Uiteindelijk begonnen we met LICHT toen het op papier juist helemaal niet uitkwam. Mijn eerste kindje was net 1 jaar oud, dus mensen verklaarden me voor gek. Dat was echt wel pittig, hoor. Stond ik te bellen met een klant, terwijl mijn kind lag te huilen in de kinderwagen. Lange dagen maken en de balans zoeken, was zeker niet eenvoudig. Maar ik zou het zo weer doen!’ 

‘We sprongen nu eindelijk eens samen in het diepe’

Hoe LICHT het licht zag
Stefanie werkte begin 2015 voor een jong bedrijf: ‘Daar bouwde ik aan kennisdelingsgroepen. Het bedrijf was nog volop in ontwikkeling en ik vond het super om te pionieren. Ik leerde er veel, maar ik miste het bemiddelen tussen mensen en bedrijven. We zagen in die tijd een explosieve groei in het aantal zelfstandigen zonder personeel, of zelfstandig professionals, zoals wij ze liever noemen. Onze gesprekken om voor onszelf te beginnen, werden toen steeds serieuzer. Het voelde gewoon goed. We zaten heel erg op één lijn en wisten van onze tijd bij USG al dat we goed samenwerken. Dus sprongen we nu eindelijk eens samen in het diepe.’ 

Maartje vertelt hoe dat ging: ‘We begonnen met een uitgebreid onderzoek onder zp’ers en relaties waar we voorheen al zaken mee hadden gedaan. Hun stelden we vragen als: ‘Waarin kunnen wij ons onderscheiden?’ en ‘Waar heb jij als zelfstandig professional of opdrachtgever behoefte aan?’. In de antwoorden zagen we een duidelijke rode draad. Interimmers willen een goed netwerk en mooie opdrachten, maar ook meer tijd en ruimte voor opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Van opdrachtgevers hoorden we vooral dat ze waarde hechten aan een persoonlijke benadering. Een partij die echt meedenkt en snapt wat voor mensen waarde toevoegen aan het team. Ook een netwerk in de regio, kennis van het vakgebied en kennisdeling stonden bij hen centraal. Daarin kwamen de expertises van Stefanie en mij eigenlijk perfect samen. En 20 april 2015 was LICHT een feit!’

‘Jeetje, al die mensen zijn gewoon hier omdat wij ze bemiddelen’ 

We light up your team!
De naam LICHT kwam samen met de missie, legt Maartje uit: ‘Wij willen een lichtpuntje zijn. Verlichting brengen, maar ook ons licht op uitdagingen laten schijnen. Kortom: we light up your team! Dat we ook nog eens in de Lichtstad werken, is natuurlijk helemaal mooi.’ Stefanie voegt toe: ‘We laten ook onze professionals stralen. Sinds dag één is aandacht voor ontwikkeling en groei van onze mensen een van onze belangrijkste speerpunten. Bij zp’ers schiet dat er vaak bij in, omdat ze het zo druk hebben en van klus naar klus gaan. Daarom riepen wij onze LICHTsessies en SCHITTERsessies in het leven. Dit zijn bijeenkomsten voor opdrachtgevers en professionals, die draaien om inspiratie, netwerken en kennis opdoen. Daar krijgen we zúlke leuke reacties op. Professionals vinden het fantastisch dat er eindelijk iets voor hen wordt georganiseerd. En hoofden en directeuren marketing en communicatie noemen LICHT een community. Ik krijg daar echt een kick van. Dat we een sessie organiseren en er 70 man op afkomen. Dan denk ik: ‘Jeetje, al die mensen zijn gewoon hier omdat wij ze bemiddelen!’ Dat geeft zoveel energie.’

‘Ik ben geen consultant die volgend jaar weg is en snel zijn targets wil halen’ 

De juiste match boven alles
Maartje: ‘Een ander speerpunt is dat wij altijd gaan voor de beste matchGrote concurrenten hebben meestal een enorme poule eigen mensen. Die krijgen dan vaak voorrang bij een klus: eigen mensen eerst. Zp’ers trekken daardoor regelmatig aan het kortste eind. Wij kijken altijd wie het beste past bij een klus. Dat is bij ons geen loze belofte, maar de dagelijkse praktijk. Ik ben geen consultant die volgend jaar weg is en snel zijn targets wil halen. Het is onze tent, dus een langetermijnrelatie is essentieel.’ Volgens Stefanie is die aandacht voor de relatie een van de succesfactoren van LICHT: ‘Met de juiste persoon op de juiste klus help je mensen om het beste uit zichzelf te halen, en kun je tegelijkertijd een opdrachtgever echt verrassen. Wij vinden onze aanpak inmiddels heel normaal, maar krijgen vaak terug dat wij echt het verschil weten te maken door onze persoonlijke aandacht. Dat geeft ons ook een gunfactor: mensen bevelen ons vaak aan bij anderen, en zo blijven we groeien.’

Dit is LICHT in cijfers
● Gemiddeld 85 interimmers via LICHT aan de slag 
 18 medewerkers, waarvan 10 vaste LICHT-professionals
 150 klanten
 Ruim 2.000 interimmers in ons netwerk
 25 vaste banen bemiddeld in 2020
 110 interimprofessionals bemiddeld in 2020 

5-jarenplan in 1,5 jaar 
‘LICHT begon aan de keukentafel’, blikt Stefanie terug. ‘Geen blits kantoor of een dure bedrijfsauto, maar een simpele laptop en een tweedehands barrel. Succes moet je verdienen, vind ik. Wij wilden op inhoud laten zien wat we kunnen, en van daaruit verder bouwen.’ Een aanpak die werkt, want de afgelopen 6 jaar groeide LICHT van een ‘tweemanszaak’ naar een bedrijf met 1mensen in dienst. Dat hadden Stefanie en Maartje destijds echt niet durven dromen. ‘We waren eigenlijk veel te bescheiden’, lacht Maartje. ‘Ons 5-jarenplan haalden we binnen een 1,5 jaar. We werden heel goed ontvangen. Ook omdat we zoveel mensen spraken voor ons onderzoek. Ons netwerk wist waarmee we bezig waren. Het moment was ook goed. Veel partijen centraliseerden in de Randstad, dus hier viel een gat. Zo werden we in Limburg met open armen ontvangen. Wij waren daar ineens met een lokaal netwerk van goede mensen. Maar ook in Brabant hadden we snel succes. Zo wonnen we als kleine club een aanbesteding van de Provincie Noord-Brabant. Fantastisch was dat. De provincie is nog steeds een belangrijke klant van ons. En ook in Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland weten ze ons inmiddels goed te vinden. 

‘Voor we het wisten, hadden we ineens een écht bedrijf met 18 mensen op de loonlijst’ 

Oog voor groeimogelijkheden
‘Een groot bureau was niet per se de droom’, vertelt Stefanie. ‘We wisten niet hoe de markt en ons bedrijf zich zouden ontwikkelen. Maar we zijn allebei ambitieus en hebben oog voor nieuwe mogelijkheden om te groeien. Zo groeiden we ook in het ondernemerschap.’ Die groei ging heel geleidelijk, volgens Maartje: ‘In het begin deden we alles zelf. Na een paar maanden besloten we om mensen aan te nemen voor dingen waarvan we geen energie krijgen. De administratie bijvoorbeeld. Al gauw daarna volgende een recruiter, om kandidaten te zoeken. En voor we het wisten, hadden we ineens een écht bedrijf met 18 mensen op de loonlijst.’ 

Dit is pas het begin
Als het aan Maartje en Stefanie ligt, zijn deze eerste 6 jaar ook pas het begin. Stefanie: ‘We zien nog volop mogelijkheden om ons aanbod te verdiepen en verbreden. Zo willen we ons team van Vaste LICHT-professionals uitbreiden van 10 naar 16 het komende jaar. Dit zijn mensen die vast bij ons in dienst zijn, die wij detacheren bij opdrachtgevers. Het leuke hieraan is dat zij als hecht team op elkaar kunnen terugvallen en elkaar ondersteunen. Dat mis je als interimmer vaak.’ 

LICHT wil zich ook nog meer richten op management- en directiefuncties, vertelt Maartje: ‘Daar rolden we heel natuurlijk in. We zien vaak dat onze zp’er ergens vast in dienst gaan in een managementrol en ons dan vragen als ze een interimmer of vaste kracht zoeken. Zij kloppen vervolgens weer bij ons aan als ze zelf iets nieuws zoeken. Zo worden onze kandidaten onze opdrachtgevers en onze opdrachtgevers onze kandidaten. En dankzij onze vele connecties op directie- en managementniveau, weten we ook voor hen hele mooie matches te vinden. De cirkel is weer rond. En van daaruit kunnen we nog alle kanten op!’

Ter ere van 6 jaar LICHT vroegen we een interimmer en opdrachtgever van het eerste uur naar hun ervaringen met LICHT. Waterschap Aa en Maas was de allereerste klant van LICHT. Hanneke Koppers was daar de opdrachtgever, en Brigitte Verhelst-Moonen de eerste interimmer.  Zij delen hun ervaringen met LICHT als kersvers bedrijf en vertellen hoe ze nu nog samenwerken. Op deze pagina lees je het interview met Hanneke en op deze pagina het interview met Brigitte.

Ik zoek een professional