27 februari 2023

Interimprofessional nodig? Laat een bureau het werk doen

Zoek je tijdelijke versterking? Heb je een goede interimprofessional nodig? Dan kun je natuurlijk een post op LinkedIn of een ander platform plaatsen. Zelf de selectie doen en gesprekken voeren. En hopen dat die geschikte professional ertussen zit. Kies je voor een bureau, dan kun je rekenen op expertise in het vakgebied, een uitgebreid netwerk van gekwalificeerde professionals én zicht op hun beschikbaarheid. Twijfel je nog? We zetten de voordelen hier voor je op een rij.

Ieder zijn vak

Een geschikte én beschikbare kandidaat vinden is een vak op zich. Een gespecialiseerd bureau heeft alle expertise in huis en een eigen netwerk in het vakgebied. De medewerkers kennen de kandidaten en kunnen hen rechtstreeks benaderen als er een passende vacature voorbijkomt. Ga je met een bureau in zee, dan valt er meer te kiezen. Het netwerk van kandidaten van een bureau is veel groter, dus je vist in een veel grotere vijver. Dan krijg je echt kwalitatief de beste kandidaat voor je opdracht. En veel sneller dan je dat zelf zou kunnen regelen.

Beste persoon voor de opdracht

Een goed bureau kent veel kandidaten persoonlijk. Weet hoe een professional werkt en wat zijn of haar specifieke kwaliteiten zijn. Maar ook wat voor persoon het is en of deze past binnen de organisatie en de cultuur. De medewerkers zijn ervaren in het voeren van gesprekken met kandidaten. Door de juiste vragen te stellen hebben zij snel een beeld van de kandidaat.  Zo ontstaat er niet alleen een match op kennis en kunde, maar ook op karakter. En de juiste persoon kan net dat beetje extra schwung binnen je team brengen.

Verder kijken dan de vraag

Ook goed contact met de opdrachtgever is belangrijk. Een bureau vraagt door: over de organisatie, de doelen, de rol en de verwachtingen. Zo helpt het jou dus ook om scherp te krijgen welke opdracht er precies ligt en welke capaciteiten de perfecte interimmer daarvoor moet hebben. De medewerkers kunnen gericht aan de slag en jij weet dat je gekwalificeerde kandidaten voorgesteld krijgt. Op zoek gaan naar de vraag achter de vraag levert altijd de beste match op.

Maatwerk invulling voor jouw tijdelijke opdracht

Een bureau kan maatwerk leveren, afgestemd op jouw vraag, jouw opdracht. Bijvoorbeeld met een mix van een senior en een junior professional. Zo betaal je geen senioruren voor werk dat prima door een junior kan worden gedaan. Of je kunt werken met een tweetrapsraket: eerst start een senior op de opdracht om de strategie op te zetten, daarna neemt een medior of junior het over en pakt de uitvoering op. Een slimme zet als je tijd en geld wilt besparen.

Snel schakelen

Schakel je een bureau in, dan breng je snelheid in het proces. Een bureau kan snel schakelen. Het houdt contact met de professionals in zijn netwerk en weet daarom welke gekwalificeerde interimmers geschikt én beschikbaar zijn. Een gesprek met een of meer kandidaten is dan zo geregeld. Ook tijdens de uitvoering van de opdracht is er begeleiding en kan er worden bijgestuurd. En mocht een professional uitvallen, door ziekte bijvoorbeeld, dan is vervanging snel geregeld.

Detachering

Een bureau heeft vaak ook interimprofessionals in dienst en biedt daarmee tijdelijke versterking op basis van detachering. Ook deze interimmers zijn toppers in hun vak, weten het verschil te maken en brengen een gezonde dosis energie. Het bureau weet exact wanneer een gedetacheerde professional weer klaar is voor een switch. En kan je dus gerichte voorstellen voor kandidaten doen.

Volledige proces uitbesteed

Nog een groot voordeel: een bureau neemt het volledige proces uit handen. Van de eerste selectie en het plannen van de gesprekken met kandidaten tot het regelen van de screening en de contracten. Al die belangrijke juridische en HR-zaken die vaak wettelijk verplicht zijn en waar je secuur mee moet omgaan: jij hebt er geen omkijken naar. Het enige waarmee jij je bezighoudt, is het vinden van die geschikte tijdelijke collega die klikt met jou en je team. Dat is vooral handig als je een kleinere organisatie bent en veel zaken zelf moet regelen. Maar ook grote organisaties besteden dit proces vaak uit.

Zelf doen? Jij weet wel beter…

Uitbesteden bespaart je tijd, geld en frustratie. En jij houdt nog steeds de controle: over je budget, het bureau waarmee je werkt, en de professional die je kiest. Zo verdien je de bemiddelingskosten snel terug!

Wat kunnen we bij LICHT voor je doen?

Jou helpen met het vinden van de perfecte interimprofessional, dat is wat wij kunnen en willen doen én waar we voor staan. Wij hebben een groot, fijnmazig en warm netwerk van professionals in marketing en communicatie die we met plezier aan je voorstellen. Met jou gaan we graag in gesprek over wie je precies zoekt, zodat we een topmatch voor je kunnen maken. Vanwege onze focus op het marketing- en communicatievak snappen wij goed wat er kan spelen binnen organisaties en kunnen we goed doorvragen. En dat zie je terug als we je onze kandidaten voorstellen. Klinkt goed? We horen graag van je!

De recruitment consultants van LICHT: Yvonne, Wendy, Maureen & Joke

Ook interessant voor jou

Neem contact met ons op