Hoe zichtbaar ben jij als professional?
Of je nu een zelfstandig professional bent die op zoek is naar nieuwe opdrachten of iemand in loondienst die streeft naar carrièregroei, één ding is zeker: zichtbaarheid is cruciaal in de huidige arbeidsmarkt. De juiste vaardigheden en ervaring zijn belangrijk, maar nét zo belangrijk is om op te vallen tussen alle andere kandidaten. Zorg dus dat je de aandacht trekt van potentiële werkgevers, opdrachtgevers, klanten of recruiters. Hoe je dat kunt doen? Wij delen 5 waardevolle tips:
1. LinkedIn is dé plek
Een compleet LinkedIn-profiel is essentieel. LinkedIn blijft toch dé plek waar potentiële opdrachtgevers of werkgevers gaan rondspeuren. Zorg dus voor een professionele foto, een korte beschrijving van jezelf en vul je werkervaring aan met een samenvatting van de opdrachten of projecten die je hebt gedaan. Regelmatig relevante content delen helpt ook enorm bij het vergroten van je zichtbaarheid!
2. Blijf georganiseerd tijdens je sollicitaties
Als je reageert op veel verschillende opdrachten of vacatures zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Houd overzicht en zet voor jezelf een ‘mini CRM’ op in Excel. Plaats hier alle opdrachten en vacatures inclusief de bijbehorende gegevens en eventuele follow-up datums in, ook als dit al van wat langer geleden is. Zo volg je gemakkelijk de voortgang van je sollicitaties.
3. Sla telefoonnummers correct op
Een misschien overbodige, maar toch belangrijke tip: sla telefoonnummers van je contactpersonen bij de sollicitaties correct op. Zo word je niet verrast aan de telefoon én maak je een goede (eerste) indruk.
4. Je bent je eigen merk
Belangrijk dus om consistent te zijn in de boodschap die je uitdraagt, zowel online als offline. Deze boodschap omvat niet alleen je professionele expertise, maar gaat over wat jij belangrijk vindt als persoon. Alleen dan ontwikkel je een sterk persoonlijk merk en onderscheid je je van anderen.
5. Investeer in jezelf
Een laatste belangrijke tip: blijf up-to-date en neem regelmatig deel aan trainingen en workshops. Zo blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in je vakgebied en breid je je expertise uit.
Dus wees proactief, blijf leren en groeien, en wees niet bang om jezelf te laten zien. Want door zichtbaar te zijn, open je deuren naar nieuwe mogelijkheden en bereik je je professionele doelen.