3 maart 2022

De vijf eigenschappen van een startende interim professional

Ben jij klaar voor een wervelende start én toffe opdrachten?

De gedachte om jouw loopbaan als marketing- en communicatieprofessional voort te zetten als zelfstandig ondernemer spookt al een tijd door je hoofd. Zo hoor je steeds vaker dat de (interim)markt op dit moment goed is. Weerhield twijfel je tot nu toe van de sprong in het welbekende ‘diepe’? Dat is heel logisch, want voor jezelf beginnen is niet niks: je krijgt te maken met praktische zaken die nieuw voor je zijn.

Waar moet ik allemaal aan denken voordat ik start als zelfstandige? Past werken als zelfstandig marcom-professional echt bij mij? Hoe vermijd ik veelvoorkomende valkuilen? In deze reeks geven ervaren zelfstandig professionals (ZP’ers) jou een kijkje in de keuken van het interimwerk.

We maken een kickstart met marketing- en communicatiespecialist Maartje Remmers. Met ruim 10 jaar ervaring als ZP’er weet zij als geen ander welke vaardigheden en karaktereigenschappen van pas komen als je voor jezelf begint

Toffe opdrachten

Maartje: “Ik weet nog goed hoe ik me tien jaar geleden voelde toen ik de overstap maakte van loondienst naar zelfstandige. Het ondernemerschap was niet per se mijn roeping, maar mijn thuissituatie en ik als mens waren veranderd. Na een fijn loondienstverband als marketing- en communicatiespecialist, realiseerde ik me dat ik flexibeler wilde werken en verschillende toffe opdrachten wilde doen. Dat is in loondienst niet altijd even makkelijk.”

Die toffe opdrachten kreeg Maartje. Van Artishock tot Bibliotheek Midden Brabant, waar Maartje nu via LICHT werkt; ze leerde veel van de grote diversiteit aan opdrachtgevers. Het liefst combineert ze meerdere opdrachten tegelijk. Maartje: “Dat geeft mij de meeste uitdaging en deze manier van werken zorgt voor een frisse blik, elke werkdag weer. Het vraagt wel om een flexibele houding van mij als zelfstandig professional, maar ja, dat wilde ik juist graag!”

Welke karaktertrekken komen (nog meer) van pas in het interimvak?

5 eigenschappen van een interimmer

Flexibiliteit is een vaak genoemde eigenschap als het gaat om zelfstandig ondernemerschap. Waarom is dat zo belangrijk? Maartje legt uit: “Ten eerste omdat je als ZP’er geen vaste werkdagen of uren hebt. Per opdrachtgever is de vraag anders en dus de momenten waarop jij inzetbaar bent. Natuurlijk kun je daar wel een beetje in sturen. Zo werk ik per opdrachtgever het liefst niet per definitie op vaste dagen. Dat is voor hen soms wennen. Ik motiveer mijn wens om mijn werkweek flexibel in te delen door in de praktijk te laten zien dat het goed bij mijn werkzaamheden past. In de activatiecommunicatie werk ik bijvoorbeeld veel met events en beurzen. Dat werk sluit vaak aan op de werkzaamheden van anderen. Om alle deadlines te halen werkt het in de praktijk het beste om met de flow mee te gaan: werken op het moment dat het werk erom vraagt. Doordat mijn opdrachtgevers ervaren dat ik op die manier het beste presteer, binden ze me niet aan vaste kantoordagen. Heerlijk, die vrijheid. Ook mijn man en drie dochters zijn daar blij mee. Hoe fijn, juist toen de meiden jonger waren, om tot halverwege de middag te werken, vervolgens even tijd voor de kinderen te hebben en ’s avonds nog productief te zijn!”

Betekent flexibiliteit dat je ook werkinhoudelijk een kameleon moet zijn? Maartje: “Klopt, want ook het werk vraagt vaak om een groot aanpassingsvermogen. Jouw rol tijdens een opdracht is niet altijd precies zoals vooraf geschetst. Ik krijg regelmatig het verzoek om taken erbij te nemen of juist af te stoten. Soms betekent dat letterlijk meer of minder uren dan vooraf is afgesproken. Stel je dienstbaar op. Je voert de opdracht uit en meer. Juist dán ben jij van toegevoegde waarde voor je klant en dat werpt altijd zijn vruchten af.

Dat brengt ons bij de volgende eigenschap van een goede ZP’er: luisteren. “Dat leer je gaandeweg”, weet Maartje. “Ik ben inmiddels gewend dat ik de nieuwe bedrijfscultuur rustig moet leren kennen. Door eerst goed te luisteren wat er binnen de organisatie speelt, laat ik vervolgens op de beste manier zien hoe ik de organisatie kan helpen. Mijn werk matcht dan met de échte behoefte van de klant. Dat wordt meer gewaardeerd dan steeds op een starre manier jouw visie doorvoeren. Trouwens, goed luisteren is ook belangrijk wanneer het gaat om het maken van verbinding met mensen. Het leggen van contacten hoort namelijk ook bij goed ondernemerschap.”

Netwerken is niet onbelangrijk voor een ondernemer. Daar ging Maartje in haar begintijd bewust mee om. Haar voormalig loondienstverband bij Philips bracht haar vooral internationale en dus weinig Brabantse contacten. Bovendien was haar zakelijke netwerk niet altijd gewend om met freelancers te werken. Dat vroeg om verandering.
Maartje: “Tijdens de eerste drie a vier jaar bouwde ik aan een regionaal netwerk van bedrijven die gewend zijn om met freelancers te werken. Via mond tot mondreclame ging ik vervolgens van de ene opdracht naar de andere. Goede aanbevelingen en contacten hielpen daarbij. Daarnaast ervaar ik de samenwerking met partijen als LICHT als waardevol. Deze zomer had ik ook behoefte aan ander type opdrachten. Iets buiten mijn Bossche netwerk. Ik sta al jaren ingeschreven bij LICHT en toen ik mijn wensen bij mijn vaste contactpersoon kenbaar maakte, belde zij binnen enkele weken met een mooie opdracht bij Bibliotheek Midden Brabant. Dankzij goede begeleiding vooraf en het feit dat zij kandidaten vaak exclusief kunnen voorstellen werk ik alweer 5 maanden met veel plezier voor deze opdrachtgever.”

Dat klinkt positief! Er zijn vast eigenschappen die juist niet helpen als ZP’er? Maartje: “Wanneer je veel waarde hecht aan zekerheid past werken in loondienst beter bij je. Werktijden, werkzaamheden, collega’s, het wisselt continue en daar moet je van houden. Wat trouwens niet wil zeggen dat je als persoon altijd zeker in je schoenen hoeft te staan. Van nature ben ik niet de meest zelfverzekerde persoon, maar op het gebied van werk heb ik me altijd zeker gevoeld. Wanneer je aan de buitenwereld laat weten waar jij goed in bent kom je in aanraking met opdrachten die bij jou passen en kun je op den duur zelfs de krenten uit de pap halen.”

Wendy van Dongen, Recruitment Consultant bij LICHT, kan dat alleen maar beamen. “Wanneer jij ons vertelt waar jouw kracht en waar jouw wensen liggen, doen wij ons best om een zo passend mogelijke match voor je te maken. We houden jou daarbij als het nodig is ook een spiegel voor. Zijn jouw wensen realistisch? Welke aanpak zorgt voor de beste kansen? Want LICHT helpt je stralen!”

In welke werksituatie presteer jij op je best? Laat het ons weten.
Wie weet start jij via LICHT met je eerste opdracht als zelfstandig professional!”