26 februari 2021

Clubhouse: Waarom is het zo interessant voor bedrijven en marketeers?

Het zal je niet ontgaan zijn, de nieuwe app genaamd Clubhouse; hét nieuwe social network. Deze app laat je in een virtuele ruimte praten met andere leden over verschillende onderwerpen. Door aan te geven wat voor onderwerpen je interessant vindt, reikt Clubhouse suggesties aan voor bepaalde ruimtes en/of personen. Tevens zijn er ruimtes beschikbaar waar livemuziek wordt gemaakt en poëzie wordt voorgedragen.

Informatieve gesprekken
Waar het voornamelijk bij Clubhouse om draait, is het voeren van informatieve gesprekken, kritische discussies of het houden van interviews met ondernemers. Bij Clubhouse gaat het dus écht om het verstrekken van informatie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram waar je foto’s plaatst van je nieuwste outfit.

Nog niet toegankelijk voor iedereen
Clubhouse is een echte trend op het gebied van social-media. Ondanks dat er momenteel alleen nog een bèta versie beschikbaar is, zijn er al ruim 8 miljoen downloads wereldwijd. Mede dankzij de CEO van Tesla, Elon Musk, is de app erg bekend geworden. Ook in Nederland wordt de app gebruikt door politici, profvoetballers, ondernemers en influencers.

Doordat de app nu nog een bèta versie is, moet je worden uitgenodigd door een Clubhouse-lid om toegang te krijgen tot de virtuele ruimtes. Hierdoor is de praat app nu erg exclusief, maar volgens de oprichters zal de bèta versie compleet zijn in 2021. Hierdoor zal Clubhouse toegankelijk zijn voor iedereen, zowel Apple als Android gebruikers aangezien de app nu alleen in de Apple appstore te downloaden is.

Merkbekendheid
Voor een bedrijf of marketeer kan Clubhouse erg waardevol zijn. Zo is het mogelijk om via Clubhouse jezelf of het bedrijf waar je voor werkt te promoten en te vertellen over de producten en of diensten die je aanbiedt of het vragen naar feedback. Doordat je in kleine virtuele groepen zit, wordt het als het ware een focusgroep met alleen echt geïnteresseerde voor jou of het bedrijf en de producten en of diensten.

Zo ervaren huidige gebruikers meer connecties en klanten op te bouwen na het voeren van een gesprek via Clubhouse. Dit komt omdat je via Clubhouse mensen leert kennen waar je anders misschien niet mee in contact was gekomen. Zoals eerder benoemd, kom je in virtuele kamers door de interesses die je opgeeft. De mensen met dezelfde interesses worden aan elkaar gelinkt waardoor je samen in gesprek kan gaan. Hierdoor is Clubhouse erg geschikt voor mond-tot-mondreclame om zo merkbekendheid op te bouwen.

Zakelijk gebruik
Zoals je misschien al in de gaten hebt kan Clubhouse je op zakelijk gebied erg veel bieden. Als je doormiddel van deze app wil groeien met je bedrijf of als marketeer, en meer volgers wil generen, zal je erg actief moeten zijn op Clubhouse. Misschien lijkt het slim om in grote kamers binnen te treden met honderden leden, maar de kans dat je daar opvalt is dan nihil. Hierdoor is het slimmer om in kamers te gaan waar tientallen leden aanwezig zijn, waar je beter opvalt en wellicht wordt uitgenodigd om zelf te spreken. Het is daarom handig om relevante kamers te bezoeken aan jouw branche zoals marketing en communicatie. Wanneer je hier consistent aanwezig bent zullen de hosts van de kamers je sneller “naar voren roepen” om mee te praten over een onderwerp, in plaats van alleen in het publiek te mogen zitten. Hoe meer jij deelneemt aan gesprekken, des temeer volgers je aantrekt!

Wanneer je dan op het podium staat, vertel dan niet alleen wie jij bent, wat je doet en waar je werkt, maar breng juist informatie met je mee waar de andere wat aan hebben. Wanneer jij van waarde bent voor de andere leden binnen de kamer, zullen de mensen meer over jou willen weten en gaan op onderzoek uit door op jouw bio te klikken. Hier kan jij belangrijke informatie zetten over jezelf, jouw bedrijf of andere onderwerpen waar jij wil dat de lezer aandacht aan schenkt.


Cédric Noordijke