LICHT op mijn klus – Tessa de Schot

Resultaatgerichte mensenmens vindt haar passie

Van allround communicatie-adviseur naar Employer Branding Specialist
Na 15 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak vond ik mijn echte passie: Employer Branding. Wat beweegt mensen om een keuze te maken om bij een bepaalde organisatie te werken? Wat maakt jouw organisatie uniek? Bij veel mensen gaat het grootste deel van hun vrije tijd naar werken. Hoe belangrijk is het dan dat je je thuis voelt en op de juiste plek zit= En dat kan voor iedereen anders zijn. Ik ben ervan overtuigd dat mensen het meeste resultaat boeken als ze met plezier werken. Werken voor een bedrijf waar ze zich thuis voelen. Waarom zou ik daar willen werken? Welke talenten zoek je en passen bij jouw missie? En hoe geeft je dit vorm van pré-hiring tot pré-boarding tot on-boarding en off-boarding?  Zodat je de Employee Journey tot een unieke experience maakt die past bij jouw organisatie? Antwoorden op deze vragen vinden, samen vormgeven en realiseren is mijn passie.

Uitdagingen in elke organisatie
Die kans heb ik gepakt bij de Homefashion Group/Kwantum. Samen met HR de Employee Journey vorm gegeven, huidig en wenselijk. Een nieuw wervingsconcept met creatie ontwikkeld en de eerste stappen tot realisatie gezet. De basis was neergelegd, tijd om een andere organisatie te helpen bij dit vraagstuk. Toen belde LICHT, of ik interesse had om aan de slag te gaan bij CSU en Tzorg om de Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding tijdelijk verder mee vorm te geven. Jazeker! Binnen een mum van tijd was het rond en startte ik 7 januari. Ik viel meteen met mijn neus in de boter. Problemen met de beide werkenbijsites. Meteen aanpakken en de diepte in…

Alle juiste ingrediënten bij elkaar…
Wat mij snel helder werd is dat de belangrijkste ingrediënten om succesvol te zijn in mijn rol aanwezig waren: ‘wij gaan voor de beste mensen’, gedragen vanuit de organisatie, een goede basis voor Arbeidsmarktcommunicatie was er, data volop beschikbaar. Het ‘wat’ is voor iedereen helder, het ‘hoe’ nog een uitdaging. En daar kom ik tot mijn recht. Samen met MARCOM, HR en Recruitment hebben we de afgelopen 4 maanden al veel mooie stappen gemaakt. En een start met het veranderingsproces om ook écht te denken vanuit je kandidaat en medewerkers in plaats vanuit je eigen organisatie. Zijn we er? Nee, nog niet… Wel al mooie projecten kunnen realiseren:

  • Verbetering van de samenwerking tussen AMC, HR en Recruitment.
  • Hernieuwde afspraken gemaakt met belangrijke AMC partijen (Indeed Featured Employer, Young Capital, Monsterboard etc.).
  • Vacaturetekst templates ontwikkeld: wervend vanuit ons verhaal met optimale vindbaarheid.
  • Een succesvolle vakantiekrachtencampagne ontwikkeld voor Tzorg. De afgelopen maand hadden we 2100 sollicitanten tov 250 vorig jaar in dezelfde periode.
  • AMC en recruitment processen in kaart gebracht en aangepakt. Zorgen voor 1 gezicht naar buiten (nou ja 2, voor CSU én voor Tzorg).

The war for talent
‘The war for talent’ is nog niet gestreden voor veel organisaties. Als je zorgt dat je jouw werkgeversmerk écht kent, jouw verhaal goed en eerlijk vertelt. En de Employee Journey in de hele organisatie vormgeeft van pré- hiring tot off-boarding heb je kans om te winnen. Dan trek je als organisatie de juiste talenten aan en weet je ze te behouden. Makkelijk? Nee, absoluut niet! Het is hard werken, samenwerken vanuit veel lagen en expertises om dit voor elkaar te krijgen en te houden.

Winnaarsmentaliteit
De beloning is groot: de juiste mensen op de juiste plek, betrokken, samenwerkend aan één doel: met plezier werken, vanuit je missie en zorgen dat jouw organisatie succesvoller wordt, is en blijft!