LICHT op mijn klus – Nicole van Eijk

Per december 2019 mag ik mij een vaste LICHT Professional noemen. Ik kon direct aan de slag bij zorginstelling Oktober (voorheen RSZK), ter vervanging van zwangerschapsverlof. Oktober had recent een naamswijziging achter de rug en zaten op dat moment nog in de overgangsfase. Dat maakte dat er een concrete vraag lag op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie; hoe kan Oktober zich als werkgeversmerk positioneren? Een mooie uitdaging! Zo werd er een ‘Ik Vertel’ concept geïntroduceerd, een concept waarbij cliënten aan het woord zijn en zo de diverse doelgroepen op de arbeidsmarkt aanspreken. Ik heb dit project begeleid van concept en fotoshoot tot aan de uitrol van diverse middelen, het opzetten van een online campagne en de interne communicatie.

Op het moment dat alles klaar stond en we alleen nog maar op de knop hoefde te drukken om live te gaan met de nieuwe (online) campagne, werden we allemaal overvallen door COVID-19.

Nog voordat er maatregelen in Nederland werden aangekondigd werd er een Crisismanagementteam (CMT) samengesteld en maak je als interim communicatieadviseur opeens deel uit van dit team. De eerste voorbereidingen werden getroffen, maar al snel zaten we in een corona rollercoaster en stond het CMT 24/7 klaar om alles in gang te zetten zodat cliënten, medewerkers, mantelzorgers en iedereen die erbij betrokken was op de hoogte werd gebracht van alle maatregelen. De maatregelen en de uitvoering hiervan hielden enorm veel in, het CMT kwam dagelijks voor nieuwe vraagstukken en uitdagingen te staan. Op het gebied van communicatie werden er continue communicatiemiddelen bedacht, opgezet en weer aangepast. Middelen zoals een interne informatiepagina, brieven voor cliënten en mantelzorgers met diverse boodschappen, instructies en protocollen voor medewerkers, instructiefilmpjes, persoonlijke videoboodschappen van de Raad van Bestuur, posters, flyers, een liveblog op de website, beheer van social media kanalen, persvoorlichting en ga zo maar door. En bij iedere wijziging werden al deze middelen keer op keer weer aangepast.

De maatregel die werd genomen voor het sluiten van de verzorgingshuizen is mij het meest bij gebleven, een heftige boodschap die gecommuniceerd moest worden naar alle betrokkenen. Dan ben je niet alleen maar vakinhoudelijk betrokken, maar raakt het je ook emotioneel.
Ondanks deze bizarre periode met heftige maatregelen en besluiten, komt ook het bijzondere aspect van deze branche zo sterk naar voren. De saamhorigheid is duidelijk zichtbaar, iedereen zet zijn schouders eronder en gaat ervoor. De cliënten staan bij iedereen voorop en dat is zo mooi en bijzonder om dit van dichtbij te mogen ervaren. Maar ook de omgeving die de zorgsector een hart onder de riem steekt met alle vrijwillige acties en donaties zijn hartverwarmend. De zorg heeft in ieder geval mijn hart gestolen en Oktober in het bijzonder!

En wat heb ik enorm veel geleerd van deze eerste interim opdracht, van arbeidsmarktcommunicatie, het interviewen van cliënten en het schrijven van teksten voor het cliëntenmagazine, het organiseren van een open dag tot onverwachts onderdeel uitmaken van het Crisismanagementteam. Met deze ervaring ben ik klaar om nog meer interim opdrachten te vervullen.

Nicole van Eijk