LICHT op mijn klus – Monique Blokland

Daar zit je dan, op 1 juni 2019, achter je bureau bij ORO voor een nieuwe opdracht. Vele jaren ervaring in de marketing op allerlei terreinen, b2b en b2c. Maar niet in de zorgsector… De opdracht: een nieuwe website, met de nadruk op de beleving van de cliënt. Binnen een half jaar in de lucht. Normaal gesproken een eitje, maar in de zorg gaan dingen soms net anders… Hoe ga ik deze klus klaren?

ORO is een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. De missie van ORO: kwetsbare mensen gelukkig maken. Ze kijken naar de mogelijkheden en talenten van de cliënt en doen elke dag hun uiterste best om geluksmomentjes te creëren: groot of klein. Bij ORO doe je er toe. Ik heb in al mijn ervaring nog nooit zoveel passie, inzet en liefde voor de medemens gezien als bij deze organisatie. Dat was heel bijzonder om mee te maken. Onderdeel zijn van ORO voelt als een warm bad.

Zoals gezegd in de zorg gaan dingen net even anders… Iedereen is enorm betrokken. Betrokkenheid is een prachtige eigenschap, maar het kan wel vertragend werken omdat iedereen weer net een andere mening of kijk op het project heeft.

Ik heb me daarom opgeworpen als een “strenge” projecteider. Mijn doel was om eerst een basiswebsite voor ORO neer te zetten: een website die goed vindbaar is in de zoekmachines (SEO), met de belangrijkste diensten goed geëtaleerd, verhalen van en over cliënten en alle locaties van ORO in een overzicht. De eerste maand heb ik besteed aan het maken van meetbare doelstellingen voor de nieuwe website. Een stappenplan met verschillende fases en een harde deadline: eind november is de website in de lucht. Elke fase was duidelijk omschreven, ook met het resultaat dat opgeleverd zou gaan worden in die fase. Zo wist iedereen waar hij aan toe was. Aanvullende wensen werden geparkeerd tot na de oplevering van de website. Ja, dit heeft natuurlijk wel eens strijd opgeleverd. Maar het resultaat mag er zijn, ORO heeft een basiswebsite op tijd en binnen budget en scope.

Na oplevering heb ik de website overgedragen aan de marketing en communicatie medewerkers. Het is aan hun om te kijken welke aanvullende wensen opgepakt gaan worden.

Monique Blokland-Baas