LICHT op mijn klus – Claartje Visser

‘Als je je wensen uitspreekt, krijgen ze vorm en inhoud.’

Een uitspraak die zich in mijn leven keer op keer bewijst. Zo ook in het geval van mijn opdracht voor LICHT. Na 10 jaar productmarketing en een jaar of 5 ervaring met arbeidsmarktcommunicatie, besloot ik begin 2018 dat ik me meer wilde gaan richten op het laatste. Nog geen paar maanden later belde Maartje.

Of ik interesse had ik een opdracht op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie? Waarbij het dan wel handig was dat ik ervaring had in het ontwikkelen van campagnes en communicatiemiddelen? Ik had nog nooit van LICHT gehoord en LICHT nog niet van mij. Maar lang leve LinkedIn en een collega-onderneemster met wie ik veel heb samengewerkt, werd er toch een koppeling gelegd. Eentje waar ik heel blij mee ben, want deze opdracht is me op het lijf geschreven.

Waar ik me dan zoal mee bezig houd? HumanTotalCare is de holding boven o.a. de (arbo)dienstverleners ArboNed, HumanCapitalCare en Mensely. Voor de dienstverlening van alle drie deze merken, zijn (bedrijfs)artsen cruciaal. Maar laat dit nu een enorm schaarse doelgroep zijn, waar door alle arbodienstverleners om gevochten wordt. Met alleen salaris win je de race niet, dus ontwikkelden we uitgebreid opleidings- en inspiratieprogramma voor iedere fase van het (bedrijfs)artsenbestaan.

Daar moest intern en extern over gecommuniceerd worden. Tijdens de ontwikkelfase, de lancering en de implementatie. Met verschillende doelgroepen, van (bedrijfs)artsen tot directie. Voor ieder deelprogramma zijn er mooie, gepersonaliseerde communicatiemiddelen ontwikkeld. Zodat iedereen die de organisatie binnenkomt, zich echt welkom en gezien voelt. En zodat per programma alle afspraken voor iedereen duidelijk zijn.

Naast inhoud, spelen inspiratie en goede begeleiding een cruciale rol in alle programma’s. Begeleiders van de verschillende doelgroepen werden dus gebriefd, jaargroepbijeenkomsten georganiseerd en inspiratiesessies met klanten opgezet.

De eerste complimenten voor het programma en alle communicatiemiddelen zijn al binnen, nu moet dit alles nog vertaald worden naar de arbeidsmarktcommunicatie. Het employer brand wordt geladen, met echte verhalen, van echte medewerkers. Er komt een nieuwe werkenbij-website en er komen wervingscampagnes voor de verschillende doelgroepen.

HumanTotalCare biedt namelijk iets unieks. Niet alleen drie verschillende merken – met ieder hun eigen cultuur en werkzaamheden, maar ook de mogelijkheid om je als (bedrijfs)arts een leven lang te blijven ontwikkelen.