LICHT op mijn klus – Barbara Schoutens

Soms hangt er iets in de lucht… en dan weet je: het gaat gebeuren.
Zo voelde het toen ik besloot om me open te stellen voor interim opdrachten op het vlak van arbeidsmarktcommunicatie. En precies op dat moment, kwam Maartje bij mij in beeld.

Het klikte direct. Niet alleen had ze in no-time door hoe en welke waarde ik kon toevoegen bij haar  klant. Ze kende haar klant door en door en schatte inderdaad goed in dat ik de aanvulling was die mijn opdrachtgever zocht.

Desalniettemin vond ik het spannend. Op een gezonde manier twijfelde ik aan mezelf. Kon ik deze klus klaren? Aan Maartje had ik een fijne sparringpartner. Ze overtuigde me op een prettige manier om de sprong te wagen. Het team rond Maartje was betrokken en gaf mij echt het gevoel dat we elkaar al jaren kenden. Het gevoel dat je erbij hoort. En dat je meer kunt dan je van jezelf wist. Iedereen was altijd opgewekt, makkelijk bereikbaar en to the point. Het is heel prettig schakelen met LICHT. En dat alles gold net zo voor mijn opdrachtgever en tijdelijke collega’s.

Voor ik het wist, was ik aan de slag bij HumanTotalCare en gaf ik vorm aan de eerste versie van de projectplanning voor de multi brand recruitmentsite. De eerste van vele versies die zouden volgen, want het bleek een complex vraagstuk. Het grootste deel van mijn tijd stopte ik in mijn rol als projectleider voor de “Werken-bij-site”. Een projectgroep waarin elk onderliggend productmerk vertegenwoordigd was. Mijn dagen stonden in het teken van besprekingen over koppelingen, planningen, branding, tone of voice en menustructuren. En eindeloos veel vragen stellen en toetsen: Wat kan er beter? Klopt dit met wat we willen uitstralen? Wat ontbreekt er nog? Wat is de volgende stap? Wie heeft er nog iets nodig?

Al snel werd ook duidelijk dat het om meer ging dan alleen een recruitmentsite. Ik stroopte m’n mouwen op, adviseerde en hielp on-the-job bij verschillende job marketing campagnes, de doorvertaling van de nieuwe huisstijl van het werkgeversmerk, het uitrollen van de nieuwe wervingsstrategie en de implementatie van de onboarding app.

Achter de schermen interviewde ik diverse disciplines werkzaam in de bedrijfsgeneeskunde zodat de eerste candidate persona’s ontstonden. Die hielpen andere collega’s om vacatureteksten te herschrijven naar de wereld en het perspectief van elke afzonderlijke wervingsdoelgroep. Teksten die hen zouden aanspreken en inspireren in hun oriëntatie op een nieuwe werkgever binnen hun vakgebied.

Ondertussen werkte ik samen met de websiteleverancier gestaag verder aan de voorbereiding van de bouw van onze site. Ik zag erop toe dat alles technisch werkend werd opgeleverd en hield nauwgezet toezicht op de projectplanning en stelde bij waar dat nodig was.

Zodra de bouw van de werken-bij website was gestart, was het tijd om de nieuwe content te gaan voorbereiden. Voor het werkgeversmerk en de onderliggende vijf merken moesten nieuwe teksten worden geschreven, video’s en ander beeldmateriaal worden gemaakt. Ik inventariseerde de omvang en de situatieschetsen. We ontwikkelden een nieuwe beeldstijl die echte mensen in echte situaties liet zien. Die tijd stond bol van briefings voor collega’s en externe bureaus en het ontwikkelen van de nieuwe tone of voice.

Het allerliefst had ik natuurlijk na al deze voorbereiding ook ontzettend graag de laatste stap  meegemaakt: de livegang! Die ‘last-mile’ is na afloop van mijn opdracht opgepakt door het team vaste collega’s. Dat team was intussen uitgebreid omdat was gebleken dat een vaste positie voor arbeidsmarktcommunicatie een waardevolle toevoeging zou zijn.

In de laatste periode van mijn opdracht zorgde ik dat de nieuwe AMC collega mijn rol kon overnemen. Zo zorgden we ervoor dat het project vol gas door kon met de last mile: contentcreatie, het vullen en testen van de recruitmentsite en uiteraard de lancering.

Ik ben er heel trots op dat ik in deze periode van groei en vernieuwing van betekenis kon zijn voor HumanTotalCare. Ik besef dat ik erin geslaagd ben om, in verbinding met alle merken en betrokken professionals en disciplines, in korte tijd te komen tot één aanpak voor de realisatie van de recruitmentsite. Ik besef ook dat het me is gelukt om draagvlak te creëren voor de inhoudelijke invulling ervan. En dat alles binnen de zichtbare en onzichtbare kaders en belangen van de vijf individuele brands van HumanTotalCare.

Een complex vraagstuk is opgelost. Met de nieuwe positionering, strategie en branding kunnen nu alle wervingsuitingen naar een hoger niveau worden getild. Er staat nu één platform met sterke, herkenbare pijlers dat in het bijzonder flexibel en geschikt is om de komende jaren op door te bouwen.

HumanTotalCare is als werkgeversmerk een heel stuk zichtbaarder geworden. Ze positioneert zich duidelijk als aantrekkelijke, kansrijke werkgever die van betekenis is en wil zijn in de wereld van bedrijfsgeneeskunde en voor werkend Nederland.

Barbara Schoutens