
Heb jij de ware al gevonden?
Uitdagingen en kansen in een krappe arbeidsmarkt. Hoe vul je een vacature in die momenteel haast niet in te vullen is?

Helen
vertelt je graag meer
Veel organisaties worstelen met de huidige arbeidsmarkt. Zo ook schoonmaakorganisatie Hago. Helen Goutier, manager Marketing, Communicatie en Tenderdesk bij Hago, vertelt over uitdagingen én kansen die zij ziet bij het vinden van marketing- en communicatieprofessionals.
Contentcreatie is breed én specialistisch werk. Print, long copy of video vereisen elk andere competenties. “Logischerwijs is niet iedereen van alle markten thuis,” zegt Helen. En dat maakt het lastig in een klein en wendbaar team.
“Waar je in grotere teams makkelijker kunt vervangen, missen wij nu echt een schakel.”
Een oplossing bij Hago? De interimkracht flexibel inzetten. Laura van den Bos, via LICHT verbonden aan Hago, werd aangetrokken als copywriter voor de tenderdesk, maar draait nu ook mee in andere contentprojecten. “We doen een beroep op haar flexibiliteit,” aldus Helen. Laura beaamt: “Ik heb Hago goed leren kennen in aanbestedingstrajecten. Daardoor kan ik snel schakelen wanneer er content nodig is.”
Werken bij een schoonmaakorganisatie spreekt niet iedereen direct aan. Toch zit daar juist kracht, zegt Helen: “Hago focust volledig op de mens en goed werkgeverschap. Dat geeft betekenis.”
Laura vult aan: “Mensen kiezen bewust voor de mensgerichte cultuur. Geen vaste werktijden, ruimte voor flexibiliteit, teamspirit én ontwikkelmogelijkheden.”
Andere bedrijven bieden vakantiedagen of een sterk merk. Maar het draait erom:
“Benadruk jouw unieke kracht als werkgever.”
Werving is één ding, maar volgens Helen begint het werk daarna pas: “Het sollicitatieproces moet duidelijk, solide en prettig voelen. Dat gevoel neem je mee in de verdere gesprekken. En dat gevoel moet je vervolgens ook waarmaken.”
Helen is stellig: “We moeten oude patronen loslaten. Werk en privé vloeien steeds meer samen, dus sturen we op output. Fulltime is straks niet meer 40 uur, mensen gaan vaker combineren. Want een baan is geen schaap met vijf poten. En een medewerker ook niet. Dat moeten we in het wervingsproces echt beseffen.”