
Medewerkers meenemen in verandering voor Servicegemeente Dordrecht

Sarah
vertelt je graag meer
Wat een energie krijg ik van deze opdracht. Ik krijg hier de ruimte om langdurig te bouwen aan de positionering en communicatieve slagkracht van dit innovatieve mobiliteitsprogramma in Zuid-Nederland.
Het leek toeval, maar dat was het vast niet. Op een zonnige zondag besloot ik dat ik weer aan een strategische opdracht wilde werken, bij voorkeur met een compact team dat ik kon aansturen. Die maandag ging de telefoon. Stefanie. Na een kop koffie en snel schakelen, zat ik een week later aan tafel bij SmartwayZ.NL. Het bleek een perfecte match.
Mijn verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen.
Binnen SmartwayZ.NL komen veel werelden samen. Verkeerskundigen, innovatiepartners, gemeenten, ministeries, start-ups, allemaal werken ze samen aan mobiliteitsoplossingen van de toekomst. Dat maakt de communicatieopgaven interessant en complex. Precies waar ik blij van word.
In dit soort trajecten kies ik altijd voor een aanpak die draait om plezier, vernieuwing en resultaat. Die drie geven mij energie. Mijn ervaring met Deep Democracy, project- en stakeholdermanagement helpt daarbij. Daarnaast ben ik van nature nieuwsgierig, schakel ik snel en beweeg ik makkelijk in een dynamische context. Mijn doel is een omgeving creëren waarin mensen het beste uit zichzelf halen en waarin ruimte is voor inspiratie, groei en samen doen.
Inmiddels staat er een stevige basis: een heldere corporate communicatiestrategie die in de praktijk werkt. We hebben drie duidelijke doelen geformuleerd: inspireren, versterken en samenwerken. Daarmee dragen we via communicatie bij aan het lange termijn denken en het delen van kennis. We laten zien wat het programma bereikt. We bouwen aan een netwerk waarin gelijkwaardigheid vanzelfsprekend is. Dat betekent investeren in persoonlijk contact, openheid, elkaar helpen en steeds handelen in het gezamenlijke belang.
Binnen het team zorgen we ook voor communicatieadvies aan de verschillende Smart Mobility projecten. We kijken goed naar interne afstemming, signaleren kansen en zetten communicatiekracht in op de momenten die er echt toe doen. Zowel in de organisatie als naar buiten.
Wat ik belangrijk vind, is dat communicatie niet blijft hangen in papier.
‘Show, don’t tell’ is mijn uitgangspunt. Ja, er zijn strategieën, begrotingen en rapportages. Maar ik heb ook de vrijheid gekregen om adaptief te werken. Zo spelen we flexibel in op nieuwe ontwikkelingen, of die nu vanuit onszelf of vanuit partners komen. Dat levert ruimte op om te vernieuwen en te experimenteren. Van een reeks podcasts tot een vijfdaags online event met workshops en livestreams. Zo zorgen we dat steeds meer collega’s en partners hun eigen hoofdstuk kunnen toevoegen aan het SmartwayZ.NL verhaal.
En daar ben ik trots op. Wat een geweldige opdracht.
Kijk ook eens op www.smartwayz.nl
Isabelle