
Medewerkers meenemen in verandering voor Servicegemeente Dordrecht

Sarah
vertelt je graag meer
Begin 2018 besloot ik dat ik me na tien jaar productmarketing en vijf jaar ervaring met arbeidsmarktcommunicatie volledig wilde richten op dat laatste. Nog geen paar maanden later belde Maartje.
Of ik interesse had in een opdracht op het snijvlak van arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie? Waarbij het ook handig was dat ik ervaring had in het ontwikkelen van campagnes en communicatiemiddelen. Ik had nog nooit van LICHT gehoord, en zij nog niet van mij. Maar dankzij een collega-onderneemster met wie ik veel heb samengewerkt, vonden we elkaar toch via LinkedIn.
“Het bleek een schot in de roos. Deze opdracht past me als een jas.”
Voor HumanTotalCare, de holding boven onder meer ArboNed, HumanCapitalCare en Mensely, mocht ik aan de slag met een mooie uitdaging. Voor al deze merken zijn (bedrijfs)artsen onmisbaar in de dienstverlening. Maar deze doelgroep is schaars, en er wordt flink om gevochten door alle arbodienstverleners. Met alleen een goed salaris win je het niet meer. Daarom ontwikkelden we een inspirerend en doordacht opleidings- en begeleidingstraject, passend bij iedere fase van de loopbaan van een (bedrijfs)arts.
Daar hoorde natuurlijk goede communicatie bij. Niet alleen extern, maar zeker ook intern. Van de eerste brainstorm tot de lancering en implementatie: voor elke doelgroep en elke fase is er bewust gekozen voor passende, persoonlijke communicatie. Zodat iedereen die bij de organisatie binnenkomt zich welkom voelt, gezien wordt en weet waar hij of zij aan toe is.
Inspiratie en begeleiding zijn de rode draad binnen het programma. Daarom zijn begeleiders van nieuwe collega’s actief betrokken, zijn er jaargroepbijeenkomsten opgezet en organiseren we inspiratiesessies met klanten. Zo brengen we mensen samen, houden we de dialoog open en zorgen we ervoor dat kennis en ervaring gedeeld wordt.
De eerste reacties op het programma zijn positief. Nu is het tijd om dit alles ook uit te dragen naar de arbeidsmarkt. Het employer brand wordt geladen met verhalen van echte collega’s. Er komt een nieuwe werkenbij-website en er worden campagnes ontwikkeld die gericht zijn op de verschillende doelgroepen.
Wat HumanTotalCare uniek maakt, is niet alleen de kracht van de drie verschillende merken met ieder hun eigen cultuur en aanpak. Het is vooral de ruimte die je als professional krijgt om je te blijven ontwikkelen. Een plek waar je als (bedrijfs)arts een leven lang kunt groeien. Daar geloof ik in. Ik ben trots dat ik daar, via LICHT, een bijdrage aan mag leveren.
Claartje