Deze herstructurering bracht de noodzaak met zich mee om stevig te bouwen aan marketing- en communicatiebeleid. Thema’s die daarbij speelden, waren de positionering en rol van de afdeling, merkstrategie, het ontwikkelen van een meerjarenplan, het stellen van prioriteiten en het efficiënter organiseren van processen.

Toen ik aan deze opdracht begon, kon ik niet vermoeden onder welke omstandigheden ik hem uiteindelijk zou uitvoeren. De eerste twee maanden werkte ik nog op locatie. Ik kon collega’s persoonlijk ontmoeten, de organisatie goed leren kennen en een scherpe analyse maken van de situatie. Vanuit daar zette ik de lijnen uit voor de aanpak. Maar al snel veranderde alles. Het coronavirus doemde op, scholen sloten hun deuren en het onderwijs moest plotseling volledig online.

“De veiligheid van studenten en medewerkers kreeg prioriteit, net als het voorkomen van studievertraging en kwaliteitsverlies.”

“We wilden oog houden voor wat er leefde bij onze doelgroepen, binnen en buiten de hogeschool.”

Via MS Teams hielden we dagelijks dagstarts. Dat hielp om snel te schakelen én om het contact onderling persoonlijk te houden. Wat me raakte, was hoe iedereen zich inzette. Collega’s uit alle hoeken van de organisatie zetten hun schouders eronder. Korte lijnen, veel vakmanschap en vertrouwen in elkaar maakten dat we samen echt iets hebben neergezet.

 

Tegelijkertijd zochten we, midden in de hectiek, naar een nieuw evenwicht. De coronacrisis mocht onze ambities niet stilleggen. Samen met het team ben ik gaan bouwen aan beleid dat ons richting gaf én ruimte bood. Door onze strategie simpel en helder te houden, en er voortdurend op terug te grijpen in het werk, konden we draagvlak creëren. Mensen gingen mee in de beweging, omdat ze wisten waar we samen naartoe werkten.

 

We zijn gestart met het opbouwen van een wendbare afdeling. Vier scrumteams kregen eigen verantwoordelijkheid over deelgebieden. We brachten focus aan, ontwikkelden een strategisch communicatieframe, richtten onze basisprocessen in volgens Lean, werkten klantreizen uit en gaven vaste vorm aan weekstarts en stand-ups. Het bracht structuur, maar ook energie. Door steeds nieuwe dingen te proberen, bleven we in beweging. Talenten kwamen tot bloei. En we vierden onze successen.

Een aantal resultaten spreekt voor zich. Het aantal (online) bezoekers van de HAS Expo verdubbelde. Het aantal aanmeldingen voor het studiejaar 2020–2021 steeg met meer dan twintig procent. En dat zijn slechts enkele voorbeelden. Door onze verbindende communicatie in crisistijd en de meerjarige marketing- en communicatiestrategie die we samen opstelden, konden we echt waarde toevoegen. We droegen bij aan de koers van HAS Hogeschool en daarmee ook aan haar maatschappelijke impact.

Donna Strijp S 4

“Ik heb een stevige basis kunnen leggen waarop de afdeling de komende jaren verder kan bouwen.”

Ik kijk met trots en dankbaarheid terug op wat we samen hebben bereikt. De inzet van collega’s binnen en buiten het team, het vertrouwen van het College van Bestuur en de ruimte die ik kreeg om mijn rol goed te vervullen, maakten het tot een bijzondere opdracht. En natuurlijk ben ik Stefanie van LICHT dankbaar voor de perfecte match.

Heldere kantoorruimte met grote ramen en moderne verlichting voor een inspirerende werkomgeving.

LICHT kijkt niet alleen naar een profiel, maar vooral naar de vraag áchter de opdracht. En juist dat zorgt keer op keer voor sterke samenwerkingen. Daar haal ik elke keer weer energie uit.

LICHT logo, modern en strak ontwerp voor innovatieve digitale projecten en creatieve branding.

Alex