Open Universiteit Woordvoerder/Kwartiermaker corporate communicatie 32-38 uur – Heerlen
In het kort
Versterk het merk van dé universiteit van kansen! Ben jij een ervaren communicatieprofessional met passie voor reputatiemanagement en woordvoering? Wil jij bijdragen aan de groei van de Open Universiteit, een unieke onderwijsinstelling? Dan is dit jouw kans!
De functie
De Open Universiteit introduceert de nieuwe rol van woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie. In deze functie is er volop ruimte voor innovatie, ontwerp en ontwikkeling. De OU streeft ernaar haar reputatie te versterken en de verschillende communicatiestromen binnen de organisatie beter te verbinden. Dit omvat corporate communicatie, marketingcommunicatie, wetenschapscommunicatie en interne communicatie. Een helikopterview is hierbij essentieel.
Als woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie identificeer je overlap en hiaten en ontwikkel je een overkoepelende corporate communicatiestrategie die aansluit bij de nieuwe strategie van de Open Universiteit. Daarbij heb je een specifieke opdracht om als kwartiermaker te onderzoeken hoe de organisatie en structuur van corporate communicatie kan worden versterkt, mogelijk leidend tot de functie hoofd corporate communicatie.
De ideale kandidaat heeft een duidelijke visie op het opbouwen van het imago en de reputatie van een organisatie en beschikt over ervaring als woordvoerder met een breed medianetwerk. Belangrijke taken zijn het bevorderen van verbinding binnen de organisatie, het verduidelijken en vergroten van samenwerking om de reputatie te versterken en het intern en extern communiceren van de corporate story. Als woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie fungeer je als meewerkend voorman/-vrouw, en werkt van strategie tot en met uitvoering.
Kortom als woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie:
- Ontwikkel je een overkoepelende communicatiestrategie die aansluit bij onze missie
- Versterk je de externe positionering en reputatie van de Open Universiteit
- Verbind je interne stakeholders rondom onze corporate story
- Treed je op als woordvoerder voor het College van bestuur
- Coördineer je crisis- en issuecommunicatie
- Geef je functioneel leiding aan een corporate communicatieteam (waarvan de medewerkers verspreid zijn over BU, Academische zaken en Marketing en relatiebeheer)
- Onderzoek je als kwartiermaker hoe de organisatie en structuur van corporate communicatie versterkt kan worden
- Draag je bij aan public affairs en (strategische) evenementen
- Ben je meewerkend in de uitvoering.
De organisatie
Vijf goede redenen om voor ons te kiezen:
- Open: wij maken academisch onderwijs mogelijk voor iedereen
- Compacte universiteit met korte lijntjes en mensgerichte cultuur
- Multidisciplinair samenwerken over grenzen van faculteiten en afdelingen
- Persoonlijke groei en ontwikkeling worden aangemoedigd en gefaciliteerd
- Uitstekende arbeidsvoorwaarden
De Open Universiteit (OU) is de deeltijduniversiteit van Nederland. Studenten volgen er gepersonaliseerd en activerend academisch afstandsonderwijs en binnen de verschillende wetenschapsgebieden wordt onderzoek verricht. Studenten kunnen universitaire bachelor- en masteropleidingen in negen vakgebieden doorlopen. Kenmerken van het onderwijs zijn openheid, flexibiliteit en kwaliteit. Er is veel aandacht voor verbetering van het studiesucces van studenten. Aan de OU studeren 15.000 studenten en werken meer dan 850 medewerkers. De OU heeft 16 studiecentra in Nederland en België. De hoofdvestiging bevindt zich in Heerlen.
De afdeling:
De nieuwe rol van woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie is gepositioneerd binnen het Bureau (BU) van de universiteit, onder leiding van de universiteitssecretaris. Het communicatieteam binnen BU bestaat uit vier personen. Als woordvoerder/kwartiermaker corporate communicatie heb je de inhoudelijke leiding over een corporate communicatieteam dat verspreid is over verschillende afdelingen binnen de universiteit (BU, Academische Zaken en Marketing en Relatiebeheer). Je hebt direct contact met het College van bestuur (Cvb) en werkt nauw samen met de afdelingen Academische zaken en Marketing en relatiebeheer. In deze rol ben je de verbindende schakel op het gebied van reputatie en communicatie binnen de universiteit.
Dit breng je mee
- Academisch werk- en denkniveau met ruime ervaring in corporate communicatie
- Bewezen track record in bestuurlijke woordvoering en reputatiemanagement
- Groot en relevant netwerk in het medialandschap
- Sterk in verbinden, conceptueel denken en strategievorming
- Uitstekende schrijf- en presentatievaardigheden
- Politiek sensitief met een scherpe omgevingsantenne
Resultaatgericht, inventief en standvastig, waarbij je draagvlak creëert
Dit bieden wij jou
Een mooie nieuwe functie, die je zelf invulling mag geven voor 32 tot 38 uur per week. Veel zelfstandigheid en werken met gemotiveerde en gedreven collega’s. Je krijgt een jaarcontract, met uitzicht op een vast dienstverband voor onbepaalde tijd.
De OU werkt volgens de CAO Nederlandse Universiteiten. Deze functie valt in schaal 13 en bedraagt maximaal €7575,- bruto per maand bij een volledig dienstverband.
De Open Universiteit biedt goede secundaire en flexibele arbeidsvoorwaarden op het gebied van onder andere opleiding en mobiliteit, werken in deeltijd, hybride werken en betaald ouderschapsverlof.