“Bij LICHT weten ze hoe het werkt’’

Alex Anneveldt interim manager Marketing en Communicatie | Onderwijsgroep Tilburg

Alex Anneveldt werkt sinds november 2020 als interim manager Marketing en Communicatie bij Onderwijsgroep Tilburg, via LICHT. Vanuit haar rol huurt ze zelf ook regelmatig LICHT-professionals in.

“Toen LICHT me vroeg om met Onderwijsgroep Tilburg te gaan praten over de rol van interim manager Marketing en Communicatie, lagen daar twee grote strategische vraagstukken. De doorontwikkeling van team Marketing en Communicatie en de merkstructuur met de bijbehorende herpositionering van het merkenportfolio van deze organisatie, met in totaal 21 scholen.”

Situatie in kaart
“De doorontwikkeling van het team was mijn eerste prioriteit. In een organisatie met 1.300 medewerkers en 13.000 studenten werd het (te) kleine team van 6 medewerkers geregeerd door de waan van de dag. Zij werkten enorm hard, maar voor de organisatie was dat niet altijd zichtbaar. Door alle drukte werden langetermijndoelen uit het oog verloren. Om het team ‘toekomstproof’ te maken, keek ik eerst naar de situatie zoals die was. Welk beleid voert de organisatie en welke communicatiebehoefte ligt er? Hebben we de juiste kennis aan boord en zitten alle mensen op de juiste plek? En doen we eigenlijk wel de goede dingen? Als professional met vijfentwintig jaar ervaring in dit vak kan ik snel mijn meerwaarde laten zien. Gedragsverandering is mijn specialisatie en daarnaast ben ik gecertifieerd coach. Ook kan ik makkelijk de vergelijking maken met verandertrajecten bij organisaties waarvoor ik eerder voor werkte. Met mij krijg je in feite twee personen in één: teamcaptain en strateeg. Zo zorg ik ervoor dat er mooie resultaten behaald worden en mensen daar met plezier samen aan werken.”

Andere koers
“Aan de hand van de analyse stelde ik een ‘roadmap’ op voor team Marketing en Communicatie, gebaseerd op drie pijlers: inhoud, mensen en proces. Elke pijler heeft een aantal bouwstenen. Bijvoorbeeld een Strategisch Communicatieframe, waarin de meerjaren marketing & communicatiestrategie op één pagina overzichtelijk is weergegeven. De komende jaren ontwikkelt het team zich van middelenmaker naar gedragsbeïnvloeder. Een vlotte pen, een open dag organiseren of een leuke post maken voor social media is niet meer genoeg. We bieden als Marketing & Communicatie pas toegevoegde waarde als we impact maken en sterke relaties bouwen met onze klanten.”

Puzzelstukken op hun plek
Om dat te bereiken moest het team ook goed naar zichzelf kijken. Welke competenties heeft iedereen en hoe is de onderlinge samenwerking. Daarvoor hebben we  – uiteraard binnen de coronaregels –  een aantal fysieke teamsessies georganiseerd. Een team vormen doe je ten slotte op de werkvloer en niet van achter een scherm. Zo brachten we enerzijds meer focus aan in de profielen en werkzaamheden. Anderzijds verdeelden we de rollen in het team opnieuw naar ieders kwaliteiten en competenties. Er gebeurde zichtbaar iets bij iedereen. De puzzelstukken vielen als het ware op hun plek. Dat was mooi om te zien.”

Impact maken
“Het team werd uitgebreid en samengesteld uit strategen, communicatieadviseurs/projectmanagers en specialisten in content, online marketing,  redactie, social media, vormgeving, data-analyse, events en offline.  Zo hebben we alle expertises in huis om onze strategie tot uitvoering te brengen en bij te sturen waar nodig.   Doordat we nog niet op volle sterkte zijn, kunnen we nog niet alle onderdelen aanpakken zoals we zouden willen. Ondertussen blijft de winkel wel open. De crisiscommunicatie rondom corona en werving van leerlingen, studenten en professionals gaan gewoon door. Tegelijkertijd werken we op een creatieve manier aan de branding van onze merken. Het publieke jaarverslag, de podcast Lesstof met Ali B, Onderwijsgroep Tilburg Talkshow en de studiekeuze-escaperoom zijn hier toffe voorbeelden van. De druk op het team blijft onverminderd. Daar komt LICHT om de hoek.”

Zicht op de markt
“Met zo’n team in opbouw, is het fijn te kunnen leunen op een partij als LICHT. Dat doen we bij Onderwijsgroep Tilburg dan ook. We huren meerdere professionals in via hen, op operationeel en tactisch niveau. Joke Snelders van LICHT stelde meteen de juiste vragen en wist daardoor snel wat we nodig hadden. Dat vertaalde ze vervolgens door naar de juiste kandidaten voor de opdracht. Want ze kennen hun netwerk bij LICHT. En ze weten hoe het marketing- en communicatievak werkt. Ze kijken goed naar het vraagstuk dat er ligt, dat waardeer ik enorm. Het onderscheidt hen van andere partijen vind ik. Als ik zelf via LICHT ergens kennis ga maken, is het eigenlijk altijd een goede match. Dat is belangrijk bij interim-klussen, want er moeten snel knopen worden doorgehakt.”

Rijdende trein
“De ZP’ers die ik inhuur via LICHT zijn vanaf dag één ‘up and running’. Het is heel fijn dat ze zo op die rijdende trein springen. Twee van hen startten in een hectische periode. Door de goede match, gecombineerd met hun ervaring, weten ze waar ze voor komen. Ze konden gelijk aan de slag met mooie projecten zoals het organiseren van een relatiedag voor honderden zakelijke klanten, het jaarverslag, een nieuwe mediastrategie en de doorontwikkeling van de website.”

Op de juiste plek
“Nu het team zo goed als staat, heb ik mijn handen vrij om met de merkstructuur aan de slag te gaan, zodat het beeld dat de organisatie uitstraalt beter klopt met de inhoud. Er zijn mooie ontwikkelingen gaande bij Onderwijsgroep Tilburg en dat mag meer gezien worden. Een mooie klus bij deze prachtige innovatieve organisatie met durf en een grote ambitie: het beste onderwijs van Nederland te bieden. Ik vind het enorm tof dat ik hier – mede dankzij LICHT – een bijdrage aan kan leveren!”

Alex Anneveldt