Vroeg of laat word je vast geconfronteerd met de volgende vraag: waar specialiseer jij je als zelfstandig communicatieprofessional in?

 

“Specialiseren, ik ben toch een specialist?!”

Dat was – in alle eerlijkheid – mijn eerste reactie tijdens mijn start als zelfstandige, twee jaar geleden. Bovendien koos ik juist voor het ondernemerschap om te kunnen proeven aan verschillende typen klanten en klussen. Direct specialiseren voelde voor mij te snel. Daarnaast vroeg ik me af; waar kan ik me in specialiseren? Het meest voor de hand liggend is een bepaalde sector of bedrijfstak, of voor een specialisme binnen het vakgebied communicatie.

Hoe is dat voor jou, kies jij (bewust) voor een specialisatie? In dit artikel lees je welk inzicht het ondernemerschap mij en collega Susanne tot nu toe gaf.

Reacties als ‘het enthousiasme van de geïnterviewde straalt van het papier af!’ bevestigde dat met name hier mijn kracht ligt. De keuze om me als schrijvend communicatieprofessional te positioneren, bracht me tot nu toe opdrachten die me passen als een goed zittende jas.

 

“Dit geeft voldoening, waardering en een enorme dosis werkgeluk.”

Een eventuele keuze voor een specialisme gericht op een bepaalde sector heb ik nog niet gemaakt. Werken voor verschillende typen organisaties geeft me een frisse blik en dat komt de kwaliteit van het werk in mijn geval ten goede. Wel merk ik dat opdrachten gericht op duurzaamheid en Zorg & Welzijn steeds vaker op mijn pad komen. Wie weet wat de toekomst me brengt 😉

Vul je rugzak!

ZP’er Susanne van Riel focust zich wel op één sector. Na het opdoen van ervaring in diverse sectoren, volbracht ze de afgelopen jaren verschillende opdrachten bij zorgorganisaties. Susanne: “Ik maakte die keuze onder meer, omdat mijn bevlogenheid matcht met de bevlogenheid van vrijwel alle mensen in de zorg. De focus op de sector waaraan ik mijn hart verloor bevalt me uitstekend! Maar laat een eventueel gebrek aan een bepaald specialisme je niet weerhouden om te starten.

Een vrouw met curly haar in een beige jas spreekt met een andere vrouw met bruin haar in een modern kantoor. Ze lachen en maken oogcontact tijdens een gesprek; er staan twee glazen water, een notitieboekje en pennen op de tafel.

Namens de ‘Gelukzusters’ – een samenwerking met twee andere zorgfanaten – werkt Susanne inmiddels aan haar persoonlijke missie:

  • Het verbeteren van (non-verbale) communicatie in- en door de zorgwereld.
  • Het creëren van verbinding tussen verschillende zorgafdelingen en organisaties.
  • Zorgen dat mensen in de zorg lekker kunnen werken.

Vertrouwen en rust

“Maar het een sluit het ander niet uit”, vervolgt Susanne haar verhaal. “Onlangs nog, werkte ik aan een leuke interimopdracht in het onderwijs. Wie weet verdiep ik me in de toekomst ook nog eens in thema’s die in andere sectoren hot issue zijn. Dat is trouwens ook het voordeel van werken met een bureau als LICHT. Na een jarenlange samenwerking is het wederzijds vertrouwen groot.

 

“De dames van LICHT kennen mij en mijn specialisme als geen ander en dat leidt steeds weer tot opdrachten waar ik van toegevoegde waarde ben.”

Laat zien wie je bent

Haar inlevingsvermogen en kennis van de problematiek in de zorg typeert Susanne en op die manier positioneert zij zich binnen ‘haar’ sector. Susanne: “Doordat ik de zorg door en door ken, weten mensen zich met mij en mijn ideeën te verbinden. Ik positioneer me door mijn visie en verhalen te delen, hoewel het daarvoor ook weleens aan tijd ontbreekt.

Mijn tip

“Maak het jezelf niet te moeilijk en blijf dichtbij jezelf. Ook ‘ouderwetse’ koffiegesprekken en het delen van mijn ideeën via LinkedIn-berichten leveren opdrachten op. Begin met ondernemen, ervaar waar jouw kracht ligt en verbind met je netwerk!”

Eerlijk is eerlijk: Susannes ervaringen bieden ook mij opnieuw stof tot nadenken. Om duidelijk te krijgen of een specialisme in een bepaalde sector bij me past, neem ik me voor regelmatig antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Hoe bied ik mijn opdrachtgevers toegevoegde waarde?
  • Welke thema’s raken mij écht?
  • Wat geeft mij energie?
  • Wat typeert mij en hoe kan ik dat stukje van mezelf laten zien?

Wanneer ik dat helder heb én uitstraal, kan het vast niet anders dan dat er nog meer passende opdrachten op mijn pad komen.

Stefanie Kollen, founder van LICHT intermediair voor marketing en communicatie professionals te Eindhoven

Wil jij eens van gedachte wisselen over jouw wensen, kwaliteiten en profilering als interimmer?

Stefanie Kollen

Stefanie

Founder