
De gemeente moet het verschil maken voor burgers
David de Vries is directeur Marketing & Communicatie bij Gemeente Helmond. Hij geeft een kijkje achter de schermen in dit interview.

David
vertelt je graag meer
Als gemeente moet je boodschap staan als een huis, zeker in crisistijd. Inwoners rekenen op je in een tijd van grote onzekerheid en soms moeilijk te begrijpen landelijk beleid; de belangen zijn groot. Dat weet David de Vries maar al te goed.
Hoe is het om een goede koers te varen en verschillende componenten aan te sturen, als crisiscommunicatie en goed beleid soms van levensbelang kunnen zijn?
“De crisis heb ik grotendeels in de rol van Hoofd Strategie en Communicatie meegemaakt.”
David zat zowel in het gemeentelijke beleidsteam als in het continuïteitsteam. Hij stuurde interne communicatie, projectcommunicatie en bestuurlijke communicatie aan. “Corona had heel veel invloed op de dagelijkse processen.”
De opdracht was duidelijk: landelijk beleid vertalen naar lokale impact.
“Na een persconferentie zagen we vaak dat er als gemeente veel werk te verzetten was.” Denk aan steunpakketten voor horeca of handhaving tijdens de jaarwisseling. Interne flexibiliteit hielp: “Collega’s sprongen bij waar nodig, bijvoorbeeld bij loketten voor ondernemers.”

“Ik ben heel benieuwd naar het langetermijneffect van negen maanden thuiswerken,” zegt David. “We hebben de interne communicatie moeten versterken. Wij noemen dat het sociale cement in de organisatie.”
Voorbeelden? Een SharePoint-site voor thuiswerkers, een digitale koffiemachine waar je spontaan collega’s ontmoette, en zelfs een digitale vrijmarkt met Koningsdag. Bestuurders en gemeentesecretarissen deelden blogs en vlogs.
“Voor mij was interne communicatie in deze crisis enorm belangrijk.”
Natuurlijk draaide het ook om externe communicatie. “Duiding geven aan de stad is waar het om draait. Maar ook als werkgever heb je een verantwoordelijkheid. Je moet oog hebben voor zorgen van medewerkers.”
David grapt: “Ik vind thuiswerken af en toe best lekker, maar niet altijd.”

“Wat energie geeft is dicht op het vuur zitten. Het is fijn om met een groep mensen een boodschap goed over te brengen. Uit enquêtes bleek dat inwoners zich konden vinden in het beleid. Dat geeft voldoening.”
De afdeling Communicatie ondersteunde het college met contact met ondernemers, scholen, wijkraden en inwoners.
“We konden zichtbaar zijn en soms een luisterend oor bieden. Dan ben je echt van meerwaarde voor de samenleving.”